Autyzm rozumiany jest jako spektrum- nie jest chorobą, ale całościowym zaburzeniem rozwoju.Cały proces rozwoju osoby autystycznej jest inny od standardowej.
Osoby z autyzmem mają trudność w rozumieniu zachowania innych ludzi, często trudno jest im zrozumieć jak inne osoby się czują i co mają na myśli. Wyzwaniem jest dla nich nawiązywanie przyjaźni i dogadywanie się w codziennych sytuacjach. Nie oznacza to jednak, że nie potrzebują innych osób obok siebie, wręcz przeciwnie. Bardzo często chcą nawiązywać relacje z innymi ludźmi, jednak bywa to dla nich niezwykle trudna umiejętność. Osoby ze spektrum autyzmu mogą mieć trudności w rozumieniu gestów i odczytywaniu mimiki twarzy.
Część osób z autyzmem nie mówi, ale używa innych form komunikacji np. wskazywanie obrazków w książkach do komunikacji lub pisanie. Osoby, które świetnie posługują się mową wysławiają się w sposób, który może wydawać się nietypowy lub usztywniony. Czasami osoby ze spektrum powtarzają te same słowa lub wyrażenia (echolalia).
Osoby z autyzmem często silnie przywiązują się do wzorców lub rutyn np. chodzenie zawsze tą samą drogą, układanie zabawek na półce, zawsze w tej samej kolejności. Nie lubią zmian a nieoczekiwane wydarzenia bywają dla nich bardzo stresujące. Często też bardzo silnie angażują się w zainteresowanie jednym albo kilkoma tematami np. autobusy, samochody określonej marki, liczby, konkretne książki.
Autyzm bardzo często łączy się z nietypowym odbieraniem świata za pomocą zmysłów. Osoby w spektrum autyzmu mogą odczuwać zwykłe bodźce jako mało intensywne (nie czuje uścisku dłoni) albo zbyt intensywne (uścisk dłoni czuje tak silnie jak poparzenie).
Problemy z nadwrażliwymi zmysłami albo zbyt małym odczuwaniem przez zmysły mogą być bardzo dotkliwe. Część dorosłych osób z autyzmem mówi np. o tym, że kiedy patrzą drugiej osobie w oczy, to jest to dla nich przykre doświadczenie dyskomfortu lub nawet bólu. Niektórzy przebywając w tłocznym pomieszczeniu pełnym głośnych dźwięków opisują uczucie paniki i przeładowania bodźcami.
Diagnozy ze spektrum autyzmu, które stawiane są najczęściej to: autyzm, autyzm atypowy i Zespół Aspergera.
Osoby z Zespołem Aspergera (najlżejsza odmiana autyzmu) mają inteligencję w normie, to znaczy, że ta diagnoza nie może być postawiona jeśli dziecko ma niepełnosprawność intelektualną. Diagnoza Zespołu Aspergera może być postawiona w dzieciństwie, ale często stawiana jest także u młodzieży lub u dorosłych. Zespół Aspergera różni się od autyzmu brakiem opóźnienia w rozwoju mowy.
Największą na świecie organizacją zajmującą się wsparciem dla osób ze spektrum autyzmu jest AutismSpeaks a największą w Polsce Synapsis.
Więcej informacji znajduje się na stronie Fundacji JIM, której nadrzędną misją jest tworzenie lepszego świata dla osób z autyzmem.
Nasza szkoła wspiera dzieci z Zespołem Aspergera w ich codziennej edukacji, rozwoju społecznym, wychowawczym i emocjonalnym. Każde z nich objęte jest specjalną organizacją nauki, co oznacza, że metody, przekazywane treści dostosowywane są do indywidualnych możliwości rozwojowych każdego dziecka. Posiadają Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny, którego ewaluacja przeprowadzana jest minimum dwa razy do roku. Ogromną wagę przywiązujemy do integracji rówieśniczej, która ma niezwykłe znaczenie dla rozwoju społeczno – emocjonalnego naszych uczniów.
Dbajmy o nich i pomóżmy im rozwijać się w niekoniecznie standardowy sposób.
Obejrzyjcie:
Joanna Meller